FAQ's Veel gestelde vragen

FAQ's Veel gestelde vragen

Beste klant,

Wat is er in deze donkere dagen van het najaar, mooier dan uit te kijken naar vakantie. Voor vele van ons zijn de afgelopen maanden bijzonder zwaar geweest. Er is dan ook niets mooier dan, nu de donkere dagen hun intrede maken, uit te kijken naar vakantie. Even weg uit onze dagelijkse omgeving, samen met de mensen waar we zo van houden. Zonder zorgen genieten in een positieve sfeer!

Zomer 2021 is dan ook vanaf donderdag 12 november boekbaar bij ons!

Stuur je vakantieaanvragen nu al door en wij bezorgen je als eerste leuke voorstellen. 

We merken echter dat we nog steeds vele vragen krijgen i.vm. vakanties & vouchers. Om u hierin tegemoet te komen hebben we getracht de meest gestelde vragen hieronder samen te vatten. mocht uw vraag er toch niet bijstaan, mail ze gerust door, wij helpen graag! info@herbotsreizen.be

 

 

Ben ik verplicht om een corona tegoedbon te aanvaarden?

Vooreerst moet er onderscheid gemaakt worden tussen reizen die voor 20 Juni 2020 geannuleerd werden en reizen die na deze datum werden geannuleerd.
Alle reizen die voor deze datum werden geannuleerd vallen onder de Wet Muylle. Dit koninklijk besluit werd opgesteld door de overheid om het verder bestaan van de toeristische sector te garanderen. Indien je reis t.e.m. 19 Juni geannuleerd werd als gevolg van de coronacrisis, ben je dus volgens deze wet verplicht om de corona tegoedbon te aanvaarden.

Werd je reis geannuleerd na 19/6 dan heb je de keuze gehad om een voucher te aanvaarden, of om een terugbetaling te ontvangen. 

 

Hoe lang is mijn corona tegoedbon geldig?

Op de corona tegoedbon staat een vervaldatum. In principe heb je één jaar de tijd, vanaf het moment van uitgifte, om met je corona tegoedbon een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook na de geldigheid van de tegoedbon zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan en zolang de vertrekdatum binnen de 18 maanden na uitgifte valt. Als je bon dus vervalt op 1/4/2021 kun je tot deze datum met de bon een nieuwe reservatie maken, de vertrekdatum van de reis moet vallen voor 1/10/2021


Mijn corona tegoedbon vervalt bijna. Ben ik mijn geld kwijt?

Nee, na een jaar van uitgifte vervalt je corona tegoedbon. Stel dat je de bon niet tijdig hebt kunnen gebruiken om een nieuwe reis te reserveren, dan kan je na de vervaldatum van de tegoedbon een aanvraag tot terugbetaling indienen. Mijn team zal al deze bonnen met de bijhorende vervaldata opvolgen. Als uw coronabon niet tijdig werd opgenomen zullen wij AUTOMATISCH met de touroperator waar uw geld geparkeerd zit contact opnemen en zullen wij de procedure tot terugbetaling voor u starten en opvolgen.


Hoe kan ik een terugbetaling aanvragen?

De terugbetaling van de corona tegoedbon kan pas na een jaar na uitgifte, op voorwaarde dat de tegoedbon niet gebruikt werd. Vanaf de vervaldatum kan je via ons reiskantoor de terugbetaling aanvragen. Mocht u de vervaldatum over het hoofd gezien hebben nemen wij automatisch bij u contact op.



Hoe lang duurt het vooraleer mijn tegoedbon terugbetaald wordt?

Vanaf de aanvraag tot terugbetaling (die gedaan kan worden na het vervallen van de corona tegoedbon) hebben de touroperators een maximumtermijn van 6 maanden om uw tegoedbon terug te betalen.

 

Ik eis nu al een uitbetaling van mijn corona tegoedbon

De gelden die u aan Herbots Reizen betaald als voorschot of als saldo voor uw geannuleerde reis werden integraal, zoals de wet voorziet, door Herbots Reizen overgemaakt aan de reisorganisatoren. Deze bedragen zitten dan ook niet bij Herbots Reizen maar bij de touroperators. Bij deze maatschaappijen kan volgens het KB pas een terugbetaling gevraagd worden na het verstrijken van de vervaldag  van de Corona tegoedbon.  

 

Wat met mijn corona tegoedbon als het reiskantoor, leverancier of touroperators in faling gaat?

Ter bescherming van de consument worden alle corona tegoedbonnen die t.e.m. 19 Juni uitgeschreven werden voor geannuleerde pakketreizen, gedekt door de overheid en het Garantiefonds Reizen. Hiermee is de consument gedekt tegen eventueel financieel onvermogen van de touroperator, leverancier of reiskantoor; Zo zal de consument er altijd zeker van zijn dat de tegoeden naar hem zullen terugkeren 
 

Ik heb een reis geboekt, maar wil liever wijzigen naar een later datum. Kan dit?

In de meeste gevallen is het mogelijk om de datum van je reis te wijzigen. In geval je de reis van datum wenst te wijzigen, raden wij aan om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met ons team. Zij zullen samen met u bekijken of wijzigen mogelijk is en of er hier al dan niet een wijzigingskost tegen over staat.
 

Het bedrag op de corona tegoedbon komt niet overeen met het door u betaalde bedrag?

De waarde van de corona tegoedbon komt normaal gezien steeds overeen met het bedrag dat u betaalde minus de behandelingskosten van het dossier (€ 20). Indien u een reisbijstands- of annulatieverzekering genomen heeft werd mogelijk deze eveneens van het bedrag afgehouden. Deze polissen worden namelijk niet terugbetaald door de verzekeringsmaatschappijen omdat ze reeds dekking geboden hebben tot en met de datum van annulatie van de reis. In sommige gevallen hebben we de mogelijkheid om deze verzekering kosteloos of mits supplement over te nemen naar uw nieuwe reis (bij reservatie voor 12 december 2020). In geval u vragen heeft over het bedrag op de tegoedbon, kan u steeds contact opnemen met ons team.


Ik heb een reis geboekt, maar wil liever niet meer op reis vertrekken. Kan ik mijn reis annuleren?

Het is steeds mogelijk om uw reis te annuleren. Echter staan er in de meeste gevallen, indien dit uw eigen beslissing is, kosten tegenover. Deze kosten zijn afhankelijk van de touroperator waarbij u de reis gereserveerd heeft. In geval u wenst te annuleren, raden we aan om ons team zo spoedig mogelijk te contacteren. Zij bekijken samen met u wat de beste oplossing is. Sommige touroperators bieden op dit ogenblik een versoepelde omruilgarantie aan en vaak is het voordeliger om de reis om te boeken naar aan latere datum in plaats van de reis te annuleren.


Ik wil graag op reis. Waar vind ik informatie over de inreisvoorwaarden van mijn bestemming?

Voor het meest recente overzicht van de inreisvoorwaarden per land, kan u terecht op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken www.diplomatie.be. Op deze website vind u een overzicht van de inreisvoorwaarden, de kleurcode (reisavdies) en maatregelen die van toepassing zijn op de bestemming. 

 

Ik koos ervoor mijn reis in 2020 om te boeken naar 2021, heb ik nog recht op de voorwaarden die ik afgelopen jaar had?

Als je er afgelopen jaar voor koos om je reis om te boeken naar 2021 kan je, als je binnen dezelfde prijscategorie blijft, zonder probleem je bestemming, data of hotel veranderen. Bij een reservatie voor 4 januari 2021 krijg je als extra voordeel van TUI dezelfde vroegboekvoorwaarden dan deze waarvoor je bij je geannuleerde reis in aanmerking kwam. Dus als je recht had op gratis bagage of op gratis Billo luchthavenvervoer zal TUi je ook nu dezelfde voorwaarden geven.

 

Ik ontving een Coronavoucher of koos ervoor mijn vakantie om te ruilen naar 2021, en ik kreeg geen terugbetaling of voucher van mijn verzekering.

Dat klopt, VAB koos ervoor geen terugbetalingen te doen van verzekeringen. Wanneer je voor 31 december 2020 een reservatie maakt voor een gelijkaardige reis in 2021, kunnen wij bij hen de aanvraag doen om je polis gratis aan te passen en te verlengen. In heel veel gevallen zullen zij er dan mee instemmen je polis kosteloos aan te passen. Herbots reizen kan echter niet aansprakelijk gesteld worden wanneer VAB je polis niet kosteloos wil aanpassen.

 

 

 

Wil u meer informatie over deze aanbieding?

Vul dan dit formulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op!